MELANIE SCHWEDE
Akademischer Werdegang
2020-2024
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Professur für Marketing und Innovationsmanagement, Georg-August-Universität Göttingen
2022
Forschungsaufenthalt an der Universität St.Gallen (HSG), Institut für Wirtschaftsinformatik, (Prof. Dr. Jan Marco Leimeister)
2019
M.Sc. in Wirtschaft Psychologie und Management, Universität Kassel
2016
B.Sc. in Wirtschaftspsychologie, Hochschule Osnabrück
PRAKTISCHE ERFAHRUNG
- Projektingenieurin im Bereich Usability/UX Automobil (ASAP Engineering GmbH)
- Studentische Hilfskraft am Institut für Wirtschaftsinformatik (Universität Kassel)
- Verschiedene studienbegleitende Praktika in den Bereichen Marketing und Marktforschung
AUSZEICHNUNGEN
- Best Reviewer Award auf der European Conference on Information Systems (ECIS) 2023 in Kristiansand, Norwegen
- Finalist Best Paper Award im Track "Internet and The Digital Economy", Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-55), 2022 auf Maui, USA
FACHARTIKEL
- Fluent voice, credible choice – how language embodiment and consumption goals shape voice commerce success, in: Journal of Service Management, forthcoming, 2025 (zusammen mit M. Hammerschmidt, S. Morana), Impact Factor: 9,3
- Users taking the blame? How service failure, recovery, and robot design affect user attributions and retention, in: Electronic Markets, Vol. 32, Issue 4, S. 2491–2505, 2022 (zusammen mit N. Meyer (geb. Mozafari), M. Hammerschmidt und W. Weiger), Impact Factor: 7,1
KONFERENZBEITRÄGE
- Can Chatbots Be Persuasive? How to Boost the Effectiveness of Chatbot Recommendations for Increasing Purchase Intention, in: Proceedings of the Hawaii International Conference on System Sciences, Vol. 56, 2023 (zusammen mit M. Hammerschmidt, N. Meyer, N. von Schnakenburg)
- "I Will Follow You!" – How Recommendation Modality Impacts Processing Fluency and Purchase Intention, in: Proceedings of the International Conference on Information Systems, Vol. 43,
2022 (with M. Hammerschmidt, N. Zierau, A. Janson, J. M. Leimeister) - Claim success, but blame the bot? User reactions to service failure and recovery in interactions with humanoid service robots, in: Proceedings of the Hawaii International Conference on System Sciences, Vol. 55, 2022 (zusammen mit N. Mozafari, W. Weiger und M. Hammerschmidt)
- The Dark Side of Privacy Nudging – An Experimental Study in the Context of a Digital Work Environment, Proceedings of the Hawaii International Conference on System Sciences, Vol. 54, 2021 (zusammen mit T. Barev und A. Janson)
- Designing for Social Presence and Leveraging the Outcomes of Customer Service Chatbots, Academy of Management Annual Meeting Proceedings, 2019 (zusammen mit A. Janson und O. Degen)
VORTRÄGE
- Can Chatbots Be Persuasive? How to Boost the Effectiveness of Chatbot Recommendations for Increasing Purchase Intention, 56th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Maui, Hawaii, 05.01.2023
- "I Will Follow You!" – How Recommendation Modality Impacts Processing Fluency and Purchase Intention, 43rd International Conference on Information Systems (ICIS), Kopenhagen, Denmark, 13.12.2022
- „SmartBot, ich mag deinen Vorschlag!” – Wie man aus Conversational Agents erfolgreiche Verkaufsagenten macht, Marketing Impulse XXL, Kooperationsveranstaltung der Marketing Clubs in der Region Nord des Deutschen Marketing Verbands e. V., virtueller Vortrag, 08.11.2022, 3. Platz beim Jury-Votum des Marketing-Clubs
- Claim success, but blame the bot? User reactions to service failure and recovery in interactions with humanoid service robots, 55th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), virtuelle Konferenz, 04.01.2022
Kontakt
Melanie Schwede M.Sc.
Professur für Marketing und Innovationsmanagement
Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Georg-August-Universität Göttingen
Platz der Göttinger Sieben 3
(Oeconomicum)
37073 Göttingen
melanie.schwede@uni-goettingen.de