Dr. Larissa Hahn
Larissa Hahn is a PhD student at the Faculty of Physics, Physics Education Research. During her PhD, she is working on diagnosis and overcoming learning difficulties of various topics at the interface between physics and mathematics in introductory university courses. In this context, she uses eye-tracking as a method to analyze learning and problem-solving processes.
Education
- Master’s degree in Education with the subjects Geography and Mathematics at the University of Göttingen.
Topic of the Master’s Thesis (2020): "Coordinating Vector Field Representations: Analysis of Visual Attention during Instruction and Problem Solving", Supervisors: Prof. Dr. Stefan Halverscheid, Prof. Dr. Pascal Klein. - Extension degree program "Third Subject Programme (teaching profession) Physics" at the University of Göttingen (2020).
- Bachelor of Arts Degree in Education with the subjects Geography and Mathematics at the University of Göttingen (2018).
- Watzka, B., Omarbakiyeva, Y., Hahn, L., Klein, P., Krumphals, I., & Rubitzko, T. (2024). Wind as a context for Newton's first and second law and force diagrams. Physics Education 60, 015006.
- Lahme, S. Z., Cirkel, J. O., Hahn, L., Hofmann, J., Neuhaus, J., Scheider, S., & Klein, P. (2024). Enrollment to exams: Perceived stress dynamics among first-year physics students. Physical Review Physics Education Research 20(2), 020127.
- Lahme, S. Z., Cirkel, J. O., Hahn, L., & Klein, P. (2024). Am Limit? Das Belastungserleben von Physikstudierenden variiert im ersten Studienjahr stark und hängt von unterschiedlichen Faktoren ab. Physik Journal 23(7), 39-42.
- Remmele, M., Wieland, E., Hahn, L., Klein, P., & Lindemann-Matthies, P. (2024). Flower or leaf characteristics, coloured or black and white illustrations – what helps student teachers to identify plants? Journal of Biological Education
- Hahn, L. (2024). Vektorfeldkonzepte in der Studieneingangsphase Physik. Über die Wirkung multi-repräsentationaler Lehr-Lern-Materialien und die Rolle der visuellen Aufmerksamkeit. [Dissertation, Universität Göttingen].
- Hahn, L., Blaue, S. A., & Klein, P. (2024). A research-informed graphical tool to visually approach Gauss' and Stokes' theorems in vector calculus. European Journal of Physics 45, 025706.
- Hahn, L., & Klein, P. (2023). Clustering eye-movement data uncovers students’ strategies for coordinating equations and diagrams of vector fields. Educational Studies in Mathematics.
- Hahn, L., & Klein, P. (2023). Analysis of eye movements to study drawing in the context of vector fields. Frontiers in Education 8, 1162281.
- Hahn, L., & Klein, P. (2023). The impact of multiple representations on students’ understanding of vector field concepts: Implementation of simulations and sketching activities into lecture-based recitations in undergraduate physics. Frontiers in Psychology 13, 1012787.
- Hahn, L., Halverscheid, S., Kuhn, J., & Klein, P. (2022). Wechsel zwischen Diagramm und Formel im Kontext von Vektorfeldern – Einfluss der Aufgabenkomplexität auf Indikatoren visueller Aufmerksamkeit. In P. Klein, N. Graulich, J. Kuhn, & M. Schindler (Hrsg.), Eye-Tracking in der Mathematik- und Naturwissenschaftsdidaktik (S. 193–208). Springer Spektrum.
- Rabe, C., Hahn, L., & Klein, P. (2022). Eine rätselhafte Folie - Über Experimente die physikalische Funktionsweise von Privacy Filtern erforschen. Naturwissenschaften im Unterricht Physik 191, 20-23.
- Hahn, L., & Klein, P. (2022). Eye tracking in physics education research: A systematic literature review. Physical Review Physics Education Research 18(1), 013102.
- Klein, P., Hahn, L., & Kuhn, J. (2021). Einfluss visueller Hilfen und räumlicher Fähigkeiten auf die graphische Interpretation von Vektorfeldern: Eine Eye-Tracking-Untersuchung. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 27(1), 181-201.
- Klein, P., Burkard, N., Hahn, L., Dahlkemper, M. N., Eberle, K., Jaeger, T., & Herrlich, M. (2021). Coordinating vector field equations and diagrams with a serious game in introductory physics. European Journal of Physics 42(4), 045801.
Conference proceedings
- Hahn, L., Halverscheid, S., Kuhn, J., & Klein, P. (2021). Einfluss der Aufgabenkomplexität auf die Blickbewegungen beim Koordinieren multipler Repräsentationen im Kontext von Vektorfeldern. In: S. Habig (Ed.): Naturwissenschaftlicher Unterricht und Lehrerbildung im Umbruch (pp. 306-309). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung 2020 virtuell. Essen: Universität Duisburg-Essen 2020.
Presentations
- Hahn, L., Halverscheid S., Kuhn, J., & Klein, P. (2020). Blickbewegungen beim Koordinieren multipler Repräsentationen in der mathematischen Physik. Presentation at the virtual GDCP Conference 2020, Essen.
- Experimentalphysik I (WiSe 22/23)
- Rechenmethoden der Physik (WiSe 21/22)
- Didaktik der Physik II: Unterrichtsbezogenes Experimentieren und Weiterentwicklung von Praxis an der Schule (Master of Education)